شناسهٔ خبر: 25648 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

واگن های ريلی در مسير توسعه

 راه آهن مشهد - سرخس - قطار مفهوم توسعه و توسعه يافتگي تقريباً از نيمه دوم قرن بيستم در جهان متداول شده است. خرابي هاي ناشي از جنگ جهاني دوم و ضرورت بازسازي هاي وسيع به ويژه در كشورهاي اروپائي كه از جنگ صدمه ي زيادي ديده بودند، موجب شد طرح هاي گوناگوني در زمينه عمران و آباداني مطرح شود .

در اين بين، توسعه و بسط حمل و نقل به اشكال مختلف و با توجه به وضعيت جغرافيايي هر كشور، در اولويت اصلي قرار گرفت به نحوي كه (توسعه ي صنعت حمل و نقل) از ابتداي اين حركت همواره به عنوان يكي از مهمترين شاخص هاي توسعه، در نظر گرفته شد.

كاهش فقر ؛ نابرابري و بيكاري اگر همواره مورد رصد سازمان هاي مختلف جهاني بود، توسعه ي صنعت حمل و نقل نيز به عنوان يك شاخص مهم و تأثير گذار، همواره و در تمامي اين سال ها مد نظر قرار گرفته كه بر اساس اين شاخص هم بخوبي مي توان به ميزان مؤفقيت يا عدم مؤفقيت كشورها در رسيدن به مواهب توسعه دست يافت.

اينك قطار توسعه، در حال حركت است و واگن ريلي هم چون ساير واگن هاي پيوسته به اين قطار، نظير واگن هوايي، دريايي، زميني، مترو و ... در جنب و جوش رسيدن به مقصد است.

البته بايد دانست كه توسعه امري فراگير در جامعه است و نمي تواند تنها در يك بخش از آن اتفاق بيفتد. توسعه، حد و مرز و سقف مشخصي ندارد و چون كاملا به انسان وابسته است، پديده اي كيفي است.

در اين بين صنعت ريلي نيز با نگاه به افق سند چشم انداز ۱۴۰۴ نظام، همچون ساير صنايع، با اعتقاد به اينكه انسان محور اين توسعه است، نقش توسعه ي انساني را در تمامي ابعاد مختلف، پذيرفته و سعي مي كند با افزايش دانش و آگاهي (تربيت نيروي متخصص) راه درست بهره گيري از سرمايه هاي انساني را ابزار كار خود قرار داده، تا بتواند در فرآيند توسعه ي جهاني، گام بردارد.

در همين راستا نيز دولتمردان، مديران، اشخاصي كه اداره امور كشور را بر عهده دارند، بايد با هدايت، رهنمودهاي صحيح (اقتصاد مقاومتي- اقدام و عمل)، داشتن استراتژي هاي قابل قبول و غيره، طرح ها و برنامه هاي طولاني مدت خود را بر مبناي ضوابط علمي تهيه و تنظيم كنند، به نحوي كه بتوانند در دوران طلايي عقد قراردادهاي مختلف ريلي و شكست تحريم ها با مسائل و مشكلات به طور صحيح مقابله و جامعه را در جاده پيشرفت و ترقي هدايت كنند.

نظر شما